Uloga minerala i potrebe u trudnoći

Željezo
Željezo je vitalni mineral za prehranu žena, pa tako i trudnica. Ako se pak javi anemija, potrebno je posegnuti za gotovim preparatima u dogovoru s liječnikom koji prati trudnoću. Pritom nije nevažno kakav oblik željeza kao gotovog preparata koristimo. Postoje posebno oblikovani oblici željeza (mikrokapsulirani uz pomoć najnovije tehnologij), koji se odlikuju visokom bioraspoloživošću (ulasku u sistemsku cirkulaciju nakon konzumacije na usta) i visokom stabilnošću u organizmu. Pritom su lišeni metalnog okusa koji pojedini konvencionalni preparati željeza posjeduju i ne izazivaju smetnje u gastrointestinalnom traktu.

Dodatno, u trudnoći treba pojačati korištenje mahunarki, posebno graha i leće, crvenog mesa, tamnozelenog povrća, cikle i voćnih sokova crvene i ljubičaste boje. Svakako treba napomenuti da je za pravilnu resorpciju (upijanje) željeza potreban vitamin C. Njega dobivamo jedemo li papriku, kupus, citrusno voće, šipak i kivi.

Magnezij
Magnezij je jedan od najvažnijih elemenata u našem organizmu – dnevna potreba iznosi oko 300 mg. Nalazimo ga u svom zelenom povrću jer je sastavni dio klorofila ili zelenog pigmenta, orašastim plodovima ali i u ostalim namirnicama posebno mesu, bananama, rajčicama i žitaricama. Magnezij stabilizira molekulu ATP-a koja je osnova pohrane kemijske energije u stanici. Zbog toga sudjeluje u aktivaciji tristotinjak enzima a svaki nedostatak magnezija očituje se slabošću, grčevima u mišićima, smušenošću i velikoj podložnosti stresu.

U posebnim stanjima kao što su rekonvalescencija, trudnoća i dojenje potrebe za magnezijem su 25% više i iznose oko 400 mg dnevno. Kako bismo to nadoknadili vrlo često treba posegnuti za kvalitetnim nadopunama magnezija koji se lako resorbiraju i djeluju trenutno.

Kalcij
Vrlo je važno da trudnica u svoj organizam unosi kalcij koji će omogućiti razvoj koštanog tkiva ploda i sačuvati njene kosti od mobilizacije kalcija iz njih samih. Stoga svakako treba dnevnu količinu mlijeka povećati (najmanje treba piti pola litre mlijeka dnevno) ili uzimati fermentirane mliječne proizvode koji će dobro djelovati i na crijevnu floru i spriječiti nastanak zatvora stolice koji se često javlja u trudnoći. One osobe koje ne mogu piti kravlje mlijeko, moraju uzimati kozje ili sojino mlijeko i koristiti vrlo koristan namaz od sezama koji je vrlo bogat po sadržaju kalcija. Svježi kravlji sir, ali i fermentirani tvrdi sirevi jednako su vrijedni izvor kalcija.

Vitamin D koji pomaže ugradnji kalcija u kosti treba koristiti u obliku preparata ako se trudnoća zbiva tijekom zimskih mjeseci jer je sinteza vitamina D uvelike ovisna o sunčevom utjecaju na kožu. Kad je koža manje izložena suncu, stvara se manje vitamina D. Umjesto sintetskih preparata vitamina D, uputno je koristiti riblje ulje jer će time trudnica dobiti uz vitamin D i neophodne omega-3 polinezasićene kiseline.

Cink
Nadalje je važno osigurati unos cinka koji djeluje kao mineral regulator brojnih funkcija u organizmu. Cinka ima u mesu, ribi, sušenom voću, mahunarkama i žitaricama. Ima ga i u školjkama, ali je tijekom trudnoće bolje izbjegavati školjke zbog mogućeg trovanja. Isto vrijedi i za jetrica, koja su bogata brojnim vitaminima i mineralima, ali se u njima mogu akumulirati pojedini otrovi, pa ih je bolje izbjegavati tijekom trudnoće ili ih vrlo rijetko koristiti. Najbolje je tada jesti mlada teleća jetra.

“Želja” za pojedinom hranom
U trudnoći se javljaju posebne želje za pojedinim namirnicama. Poznata je želja u trudnica za slatkim ili ljutim namirnicama. Najčešće su to posebne vrste voća, čokolada, sirevi, ukiseljeni proizvodi. Dugo se mislilo da je to rezultat nedostatka pojedinih hranjivih tvari u organizmu žene. Ta činjenica nije znanstveno potvrđena. Danas se misli da je želja za nekom specifičnom namirnicom u trudnoći, posljedica izoštrenih osjetila mirisa i okusa kod trudnica, a ne neki znak da trudnici nedostaje neka nutritivna tvar iz hrane.

Žgaravica u trudnoći
U trudnoći se često javlja žgaravica i problemi s želucem. Potrebno je u tom slučaju jesti oguljene bademe i piti čaj od đumbira. Time nestaje osjećaj mučnine i gubi se žgaravica.